måndag 26 augusti 2013

Vänder på kronorna

Ju mer jag tänker på det desto mer förbannad blir jag! :-(

Jag har 50% praktik nu. Har man praktik får man ingen lön utan jag går på aktivitetsstöd. Aktivitetsstödet får jag för att mina a-kassedagar är slut.
För detta får jag 2300 kr/månaden.
50% och 2300 kr I M Å N A D E N!

Den resterande halvan har jag tyvärr sjukersättning pga en knäskada way ago. "Sjukpensionen" på dom resterande 50% ger inte särskilt mycket. Det är nämligen så att den räknas på vad jag tjänade när jag vart sjukpensionär ca år 2005. Alla vet väl vid det här laget hur ofta det räknas upp...

Det säger sig självt att min ekonomi inte är bra.
Jag är ledsen regeringen. Jag vill jobba och tjäna pengar, men folk är inte så pigga på att ha en handikappad på 50%.

Det som gör mig förbannad nu (det är mycket som gjort det under alla år kan jag säga) är när den fd generaldirektören på Arbetsförmedlingen, Angeles Bermudez-Svankvist, som fått sparken från sitt uppdrag tjänar 142 400 kronor i månaden.

Men hallå!
Hon missköter sitt jobb, får sparken och har mage att dessutom fortsätta tjäna 142 400 kr I M Å N A D E N i ett år till!

Det är ungefär vad jag har i årsinkomst...
Tack för det Fredrik Reinfeldt och Hillevi Engström

5 kommentarer:

Anna sa...

Ja de är så sjukt system de här med praktik och att man får enbart aktivitetsstöd, man jobbar ju som en av dom anställda och sen får en skitlön!!
Min man började precis på en ny praktik på heltid i en verkstad med 5300kr i månaden, tjohooo! Han slipper pendla iallafall, i höstas fick han pendla 3 mil enkel väg och då gick en hel del till bensin för buss gick de inte ens. Man blir så utnyttjad så man blir förbannad!!!!! Något måste göras!!!
Hoppas du kan få ett vanligt jobb halvtid snart!!!
Kram

desperat hemmafru sa...

Inte f-n är det rättvist!

Eleonora sa...

Det är för jobbigt när en som vill och inget hellre önskar är att få jobba - inte kommer ifråga. Fyy vad man blir ledsen. Och hon som fick sparken - hur kan man ha ett kontrakt som fortsätter betala ut hennes lön??? Med allt det här med Arbetsförmedlingen är ju bara såå sjukt. Har två väninnor, som också råkat illa ut och du kan tro att jag själv är glad att få vara pensionär och slippa allt med jobbtrixande. Men engagerad i andra kan man ju vara. Oh vad jag önskar att det ska lösa sig för dig på ett enkelt och smidigt sätt. Men det gäller att hålla ut och stå på sig för de rättigheter man har.

Kramar om och önskar varmt lycka till!

AFA Försäkring sa...

Hej!

Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du har sjukersättning.

Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar eller har jobbat på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: www.afaforsakring.se/sjukforsakring

Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.

Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
www.afaforsakring.se/uppsokande_kundtjanst

Vänliga hälsningar
Fredrik
AFA Försäkring

aino sa...

visst är det för jäkligt, rent sagt. men vi får inte glömma att det är just vad de flesta svenskar vill. vi har röstat på de politiker som tycker att sjuka och skadade personer är paria. ska inte existera alls. så vi har fått det som vi förtjänar, om man ska hårddra det. går att åtgärda om ett år.
aino