torsdag 20 maj 2010

Stämplad!

Inte som "stämplad" i att pyssla och stämpla motiv.
Utan "stämplad" som i att man är missbrukare/rasist/socialst etc.

Jag har idag varit och tagit en massa blodprover inför min operation.
Mitt dyrbara blod... Jag som har en ovanlig blodgrupp. ;-)

När sköterskan frågar vilken ådra man brukar ta blod ur så hystar jag upp armen och visar.
Hon tittar på armen och tittar långt på mig.
- "Och..?" säger jag och väntar. För jag vet vad som komma skall.
- "Det är lite ärrigt här", säger hon och tittar mig stint i ögonen en lång stund.
Jag tittar stint tillbaka på henne stund. Jag känner att jag ska försöka svara trevligt och förklarande när jag andats lugnt tio gånger.

Jag har nämligen varit i den här situationen tidigare. Hört misstankarna, sett hur stämpeln satts i min panna och fått anklagelsen slängd i ansiktet.
Laila är/var en missbrukare!
Men det är hon inte!!!

Kommer ni ihåg vad jag skrev tidigare? Om min blodgrupp? Ovanlig var det.
Jag var blodgivare/plasmagivare i många år tills all allergimedicin satte stopp.

Å då undrar jag bara en sak...
Hur fan kan vårdpersonal så fort döma en?

5 kommentarer:

Karabara sa...

Jag dömmer dig i alla fall INTE!

Och det hoppas jag i alla fall ska betyda någonting, om än lite!

*puss*

Eleonora sa...

Men kära nån, hur kan man dra så drastiska slutsatser utan att veta någonting!! Försök glm bort både henne och kommentaren!

Jo det var så trevligt att träffa flickorna I. Om dom hinner ska jag försöka htta på något trevligt till på lördag också. Men dom har kanske redan ett ordnat program. Vi får se hur det blir.

Ha det gott och kram

nitanpyssel sa...

Hej Laila nästa gång som de tittar dig stint i ögonen och väntar på en bekännelse då säger du att "006 i landstingets tjänst" det är klart att det blir slitet när man får fara som en skottspole mellan akuten och hemmet för att ge blodet som är ovanligt.
Ha en bra dag Laila vi ses nitan

Pia sa...

Nä men fy va obehagligt!!! Jag skulle verkligen bli skitförbannad av att bli "dömd" på det där sättet. Usch!

Sv: Det handlar om två bloggare som jag läser. Och plötsligt säger den ena bloggaren att jag måste välja mellan henne eller den andra bloggaren. Jag FÅR INTE läsa bägge!! Jag läser väl vilka jag vill men tog beslutet att sluta läsa den blogg vars "ägare" kom med ultimatumet. Jag gillar inte sånt! :o(

Har du sett mitt mejl förresten??

Sollan sa...

Det finns korkade personer oavsett vilken grupp de än är i. Så är det bara. Stor kram till dig, vännen.