onsdag 25 april 2007

Igår ledsen...

Idag arg!
Igår var jag på Arbetsförmedlingen. Vem 17 blir glad över att vara där undrar jag? Inte är det någon vitamin injektion på mig i alla fall.
Kl. 10 var jag där. Kl 10.15 gick jag ut. Den mesta av tiden gick åt till att tala om för mig hur mycket hon hade att göra med sina andra klienter som har mycket allvarligare funktionshinder än vad jag har. I hennes ögon är jag frisk. Ja tack, hemskt gärna. Men så enkelt är det nu inte... Ut från AF kom jag med en ny handlingsplan. Ny och ny... Hon kopierade av den gamla och ändra datum. Återkom sista augusti. Tack och adjö!

Jag är nämligen en människa som Littorin älskar att hata! Jag är 50% sjukpensionär (ja, jag vet att det heter sjukersättning) och 50% arbetslös. Men det Littorin inte vet är att jag så hjärtans gärna vill jobba! Jag vill, jag vill, jag vill.
Jag söker och söker. Ett svar här en intervju där, men inget mer sen. För när dom frågar varför just jag vill ta en 50% tjänst. Tja jag måste ju svara ärligt. Jag har min knäskada. Okej... Men jag är inte dum i huvudet för det. Jag har två friska händer och ett huvud som funkar si så där i alla fall. :-P
Bemanningsföretagen vill inte ha mig p.g.a regelverket. Man får nämligen bara ta två jobb hos ett och samma bolag annars får man inte stämpla upp resten hos A-kassan.
Å 50% jobben växer ju inte på träd precis när man gluttarPlatsbanken.

Så igår vart jag åter igen tillklippt! Livet har varit mycket tufft bitvis. Jag vill inte bli skyfflad och puffad på än hit och än dit. Jag skulle vilja landa tryggt och lugnt snart. Å bara få vara... Kan jag inte få vara värd det snart?

Så samtidigt som jag var ledsen så gav jag mig en gåva. Tro på dig själv, Laila! Jag måste våga göra det och jag måste våga tro på det som andra säger. Jag skickade in ett kort till en utmaning för första gången i hela mitt liv. Inte för att den behöver komma med. Lika mycket för att jag ska få tillbaks min egen inspiration och våga... Våga sätta mig ner vid mitt pysselbord och våga skapa. Våga tro på mig själv och våga visa mina alster. Våga tro på vad andra säger till mig, om mig...

Jag kan pyssla, jag kan få ett jobb! Heja Laila! Idag tar vi nya tag.
Mot pysselbordet och anta utmaningen du fick av Per igår. :-) Tack älskling för att du finns

3 kommentarer:

Anonym sa...

He, he...
Ska nog se till att ge dig nya utmaningar...
Och lycka till med bloggandet.
Jag kommer hålla koll och skriva en och annan kommentar.
Pussar!!!!
///Per

Anonym sa...

Vad var det för utmaning? Jag vill se ju. Klart du kan pyssla Laila! Du är ju toppenkanon på just det. Och vi måste se till att vi kan träffas snart!

Marita ~

Anna sa...

Det låter så otroligt motigt, ett riktigt moment 22... Uppifrån förutsätts det tydligen att alla som inte jobbar gör det för att de är lata. Och väääääldigt få (ingen faktiskt) jag känner som inte har jobb har själv valt att ha det så. Man söker och söker, vill inget hellre än att jobba. Men jobb växer inte på träd... Jag önskar dig stort lycka till i din fortsatta jobbjakt. Ge inte upp, ditt jobb kommer att dyka upp när du minst anar det!

Jag kikade förresten in för att tacka för dina hoppingivande ord i min blogg häromdagen. Tack!